Bezpieczny backup

“Ludzi można podzielić  na dwa typy – tych, którzy robią backup i tych którzy będą go robić.”

Każdego z nas dotknął lub dotknie problem utraty danych. Posiadanie kopi bezpieczeństwa powinno być dla nas obowiązkiem. Ważne zdjęcia, dane firmowe, kontakty – to wszytko możemy stracić na skutek awarii sprzętu, błędu ludzkiego, ataku złośliwego oprogramowania, czy kradzieży. Często okazuje się, że posiadamy kopię, z której nie da się przywrócić naszych danych ze względu na np. błąd oprogramowania do tworzenia backupu. Wybierając dane rozwiązanie pamiętajmy, aby nie oszczędzać na bezpieczeństwie. Profesjonalny program pozwoli nam na zautomatyzowanie całego procesu, wykona on kopię o ustalonym czasie, pozwala wybrać, czy chcemy utworzyć kopię katalogu, dysku lub partycji.

dysk twardy
CC0 Creative Commons
https://pixabay.com/pl/zamek-k%C5%82%C3%B3dka-zako%C5%84czone-zamkni%C4%99te-3181153/

Jeśli chcemy wykonać dobry backup powinniśmy zrobić minimum dwie kopie danych, a najlepiej trzy. Kopie nie powinny być przechowywane w jednym miejscu (ryzyko kradzieży, zalania, pożaru). Jeśli wykonujemy kopie na dyskach twardych zaleca się użycie dysków różnych producentów albo przynajmniej dysków z różnych partii i serii. Po utworzeniu kopii należy natychmiast odłączyć dysk twardy. Minimalizujemy w ten sposób zainfekowanie dysku złośliwym oprogramowaniem. Taki dysk używamy tylko do backupu. Należy także zastanowić się czy nasze dane nie powinny być zaszyfrowane.

Oprogramowanie do wykonania kopii naszych danych często umożliwia dwa typy backupu: pełny i przyrostowy. Kopia przyrostowa pozwala zaoszczędzić czas i miejsce na naszych nośnikach. Jednak warto raz na jakiś czas wykonać pełną kopię danych.  

Jaki nośnik wybrać? HDD czy SSD? Zapis na dysku HDD jest wolniejszy, ale w przypadku uszkodzenia nośnika łatwiej odzyskamy dane niż z dysku SSD. Nie powinniśmy przechowywać danych na wszelkiego rodzaju płytach, gdyż są one wrażliwe na uszkodzenia mechaniczne i czynniki zewnętrzne. Pamięci USB także bywają zawodne. Wiele firm korzysta z taśm magnetycznych. Są one trwałe i mogą pomieścić dużą ilość danych. Jednak obsługa napędów taśmowych jest dosyć skomplikowana. W przypadku taśm powinniśmy regularnie sprawdzać czytelność danych.

Dane możemy zapisać także w chmurze. Pamiętajmy jednak, że dostęp do tych danych mają różne osoby.